Робота з обдарованими дітьми

Про свої здібності людина може дізнатися, тільки спробувавши прикласти їх.


Луцій Анней (син) Сенека





Завдання І етапу Всеукраїнської учнівської олімпіади з хімії

                                                                    для 7 класу

1. Розглянь малюнок і визнач, в якому з прямокутників (а, б, в, г, д) зображено прості речовини, складні речовини, суміші речовин, чисті речовини.
(5 балів)
                                   
2. Пропонуємо прочитати уривок із книги відомого американського біохіміка, популяризатора науки і письменника-фантаста Айзека Алімова “Коротка історія хімії”: “Першими металами, на які людина звернула увагу, були самородні золото і мідь. Червонувату мідь і жовтувате золото, яке вилискувало красивим металічним блиском, не можна було не помітити серед тьмяної сірувато-коричневої породи. Спочатку метали, як кольорові камінці або перламутрові морські черепашки, служили лише прикрасою. Однак виявилось, що метали вигідно різняться від усіх інших прикрас. Камінь при ударі розсипається на порох, дерево і кістка дають тріщини, ударом же по шматку металу можна надати йому потрібної форми. Незабаром після того, як людина дізналася про ковкість металів, вона, скоряючись почуттю прекрасного (яке завжди живе у ній), почала виготовляти із металевих самородків різні прикраси, намагаючись підкреслити красу металу”. Перелічіть властивості металів, про які згадується у тексті. Які це властивості – фізичні чи хімічні? Чому хіміків цікавлять фізичні властивості речовин? (3 бала)

   3. Визначте заряд частинки, якщо вона містить: а) ядро з зарядом +26 та 26 електронів; б) ядро з зарядом +8 та 10 електронів; в) ядро із зарядом +11 та 10 електронів; г) ядро із зарядом +6 та 6 електронів; д) ядро із зарядом +12 та 10 електроні; е) ядро із зарядом +9 та 10 електронів. 
(6 балів)

4. На малюнку зображено три прилади, які хіміки використовують для розділення сумішей.
У вас є такі суміші:
води й солі (розчин);
води та подрібненої крейди;
води й бензину;
води та рослинної олії;
води та спирту (розчин);
води й залізної тирси;
води й цукру (розчин).
а) Для кожного малюнка вкажіть, як називаються складові частини цих приладів.
б) Як називаються способи розділення сумішей за допомогою приладів № 2 і № 3?
в) Укажіть, які з перерахованих сумішей можна розділити за допомогою кожного приладу.
г) Яку суміш із перерахованих не можна розділити цими способами? Який спосіб ви можете запропонувати для її розділення?  (4 бали)

5. Елементи А, Б та В належать до одного і того ж періоду Періодичної системи. Елементи А і Б – найбільш поширені елементи земної кори. Атом елемента В має на 4 електрони більше, ніж атом елемента А. Елемент А утворює сполуку з елементом В складу АВ3, а елементи А і Б при нагріванні утворюють речовину складу А4Б3. Існує також сполука елементів Б та В складу БВ4. Визначте елементи А, Б та В, відповідь обгрунтуйте. Розрахуйте відносні молекулярні маси вищезгаданих сполук. (7 бали) 

для 8 класу

1. Відновіть пропуски в рівняннях реакцій:
4P + … → 2P2O5
2H2S + 3… → 2H2O + 2SO2
C2H2 + 5O2 → 4 …+ 2H2O
…+3O2 CO2 + 2SO2
4 … + 13O2 → 4CuO + 2Fe2O3 + 8SO2 (5 балів)

2. Оксид невідомого елемента має склад Е2О5. Масова частка Оксигену в ньому становить 74,07%. Встановіть невідомий елемент. (5 балів)

3. Юний хімік вирішив очистити крейду від домішок перегонкою. Від зібрав прилад для перегонки, помістив туди 20 г крейди (CaCO3) і почав її прожарювати в полум’ї газового пальника. Але крейда не перегналась, а тільки розтріскалась. Із приладу не витекло жодної краплинки рідини. Коли крейда охолонула, юний хімік вирішив її зважити і з подивом помітив, що маса крейди зменшилася маже вдвічі й дорівнювала 11,2 г. Юний хімік зрозумів, що відкрив «закон незбереження маси крейди під час нагрівання», і негайно сів писати листа в Академію наук, але в цей час до лабораторії зайшов учитель і пояснив юному хіміку, що наприкінці досліду в колбі знаходиться вже не крейда, а сполука Кальцію з Оксигеном. Для доказу вчитель капнув водою на "крейду". "Крейда" зашипіла.
Дайте відповіді на запитання. Чому крейду не можна очистити прегонкою? Які хімічні реакції відбулися в лабораторії ? Напишіть рівняння вищезгаданих процесів і поясніть, куди "зникли" 8,8 г речовини? Відповідь підтвердьте розрахунками. (5 балів)

4. Бідолажному А зовсім незручно в своїй квартирі: зверху погрожує спалити Б, справа – отруїти В, а мешкающий зліва тихий Г, іноді починає буянити, і зовсім неясно, чи підпале квартиру, чи отрує,( входить до складу сірників) а коли він заспокоюється, починає світитися блідо-зеленим світлом і радує усіх. Визначте А та його сусідів. (5 балів)

5. Нещодавно періодична таблиця поповнилася чотирма новими хімічними елементами: №113 Nh – Ніхоній, №115 Mc – Московій, №117 Тs – Теннесин, №118 Оg – Оганесон. Охарактеризуйте ці елементи за періодичною системою:
А) До якого періоду, групи та підгрупи вони належать?
Б) Металом чи неметалом будуть відповідні їм прості речовини? Яким буде їх агрегатний стан за звичайних умов?
В) Напишіть для них формули вищих оксидів та летких сполук з Гідрогеном (якщо вони є).
Г) Який характер будуть мати їх оксиди та гідроксиди? (5 балів)

 для 9 класу

1.Один із старовинних промислових способів добування водню пропускання водяної пари через розжарені залізні ошурки. Так, установка створена в 1803 р. російським хіміком Я.Д. Захаровим вміщувала 819 кг залізних ошурок й виробляла 91 м3 водню за годину. Запишіть рівняння реакції добування водню цим способом. Скільки води споживала дана установка за годину? (4 бали)
 
2. У середньому наш організм потребує 1,5 – 2 літри речовини Х на день. У наведених далі українських народних загадках іде мова про одну й ту ж хімічну речовину Х у різних агрегатних станах: а) В огні не горить і у воді не тоне; б) Без рук, без ніг, усе біжить; в) Текло, текло і лягло під скло.
Про яку речовину йдеться в загадках, у яких агрегатних станах? Поясніть явище, описане в першій загадці: чому не тоне у воді?
До якого класу сполук належить речовина Х? Як речовину Х треба було б називати згідно з міжнародною номенклатурою?
Яка будова молекули цієї речовини? Поясніть, чому молекула речовини Х має саме таку будову?
У лабораторії можна одержати "важку" речовину Х. Поясніть, що це таке − "важка Х"?
Укажіть, із якими з наведених речовин: КОН; SO3; Са; Fe; NaH; графіт − реагуватиме речовина Х. Напишіть рівняння цих реакцій з обов’язковим зазначенням умов, за яких вони можуть відбуватися.
(5 балів)

3. У кінці першого періоду й майже на самому початку другого періоду знаходяться хімічні елементи Гелій і Берилій, у яких дуже схожі електронні конфігурації зовнішнього електронного рівня, але зовсім різні властивості. Гелій − найінертніший з усіх хімічних елементів (досі не отримано жодної його сполуки), а Берилій утворює численні сполуки. Чому ж ці два елементи настільки різні за властивостями?
За багатьма хімічними властивостями берилій схожий на алюміній. Чому Менделєєву довелося істотно виправити (з 14 до 9, майже в півтора раза) значення атомної маси Берилію, щоб помістити його на відповідне місце в Періодичній системі? Чим пояснити схожість простих речовин і сполук Берилію та Алюмінію?
Які хімічні властивості характерні для берилію, його оксиду та гідроксиду?
Розгляньте можливість взаємодії берилію з такими речовинами: вода, хлоридна кислота, розплав і водний розчин натрій гідроксиду. Запишіть рівняння реакцій, укажіть умови їх перебігу.   (5 балів)

4. Розставте коефіцієнти в наведених хімічних рівняннях будь-яким зручним для Вас способом:
1)K2CrO4 + H2SO4 (розб.) → K2SO4 + K2Cr2O7 + H2O
2)K2CrO4 + Ba(NO3)2→ KNO3 + BaCrO4
3)K2CrO4 + Zn + H2SO4 (розб.) → K2SO4 + ZnSO4 + Cr2(SO4)3 + H2
4)K2CrO4(т) + HCl (гаряч) → KCl + Cl2↑ + CrCl3 + H2O
5)K2CrO4 + KI + H2O → KOH + I2 + Cr(OH)3
6)K2Cr2O7 + KOH → K2CrO4 + H2O.                                                  (5 балів)


5. У Давньому Римі з простої речовини було зроблено водопровід, монети, гирі, кухонний посуд. Це призвело до масового отруєння. Визначте елемент, який утворює дану речовину, якщо масова частка  Оксигену в його вищому оксиді становить 13,37%, а з Гідрогеном він утворює сполуку RН4. (6 балів)

 для 10 класу

1. На терезах зрівноважили два хімічних стакани, у які помістили по 100 г розчинів кислот. На лівій шальці – розчин із масовою часткою хлоридної кислоти 10%, на правій шальці – розчин із масовою часткою сульфатної кислоти  5%. Після цього в кожен стакан опустили металеві пластинки однакової маси: у хлоридну кислоту – алюмінієву, у сульфатну кислоту – цинкову. Після завершення реакції пластинки вийняли. Як змінилася рівновага терезів, якщо метали було взято в надлишку? Відповідь підтвердьте відповідними розрахунками та запишіть рівняння хімічних реакцій. (5 балів)

      2. Назвіть вуглеводень, формула якого наведена нижче:

Запишіть формулу речовини, що має на шість атомів гідрогену меньше й належе до того самого класу. (5 балів)

3. Вуглеводень А можна отримати в одну стадію дією концентрованої сульфатної кислоти на оксигеновмісну органічну сполуку В при нагріванні, а також при взаємодії С зі спиртовим розчином лугу. Сполука А здатна вступати в реакцію полімерізації, взаимодіє з бромною водою, окислюється перманганатом калію в нейтральному середовищі. Наведіть формулу одного із можливих вуглеводнів А з мінімальним числом атомів Карбону, напишіть рівняння згаданих реакцій й зазначте умови їх перебігу. (5 балів)

4. Напишіть рівняння реакцій, за допомогою яких можна здійснити перетворення:
               SO2  →  SO3  →  Х1  →  NaHSO4  →  Na2SO4   →   NaCl
                
 Zn   →  ZnS  →  Х2  → ZnCl2Х3 → Na2ZnO2    →   NaCl          ( 5 балів)

5. Першою узагальнюючою теорією  в органічній хімії стала теорія етерину, запропонована французьким хіміком Ж.Б.Дюма. він вважав, що етерин Х є складовою частиною складніших сполук. Наприклад, Х·НСl – хлористий етерин, Х·Н2О – етериновий спирт.

Виведіть формулу етерину, якщо до його складу входить 85,71% Карбону та 14,29% Гідрогену. Відносна густина етерину за азотом дорівнює 1. Як зараз називають цю речовину? Запишіть формули хлористого етерину та етеринового спирту, дайте їм назви.  (5 балів)

для 11 класу 

1. У кінці першого періоду й майже на самому початку другого періоду знаходяться хімічні елементи Гелій і Берилій, у яких дуже схожі електронні конфігурації зовнішнього електронного рівня, але зовсім різні властивості. Гелій − найінертніший з усіх хімічних елементів (досі не отримано жодної його сполуки), а Берилій утворює численні сполуки. Чому ж ці два елементи настільки різні за властивостями?
За багатьма хімічними властивостями берилій схожий на алюміній. Чому Менделєєву довелося істотно виправити (з 14 до 9, майже в півтора раза) значення атомної маси Берилію, щоб помістити його на відповідне місце в Періодичній системі? Чим пояснити схожість простих речовин і сполук Берилію та Алюмінію?
Які хімічні властивості характерні для берилію, його оксиду та гідроксиду?
Розгляньте можливість взаємодії берилію з такими речовинами: вода, хлоридна кислота, розплав і водний розчин натрій гідроксиду. Запишіть рівняння реакцій, укажіть умови їх перебігу.   (5 балів)

2. Розставте коефіцієнти в наведених хімічних рівняннях будь-яким зручним для Вас способом:
1)K2CrO4 + H2SO4 (розб.) → K2SO4 + K2Cr2O7 + H2O
2)K2CrO4 + Ba(NO3)2→ KNO3 + BaCrO4
3)K2CrO4 + Zn + H2SO4 (розб.) → K2SO4 + ZnSO4 + Cr2(SO4)3 + H2
4)K2CrO4(т) + HCl (гаряч) → KCl + Cl2↑ + CrCl3 + H2O
5)K2CrO4 + KI + H2O → KOH + I2 + Cr(OH)3
6)K2Cr2O7 + KOH → K2CrO4 + H2O.                                                  (5 балів)

3. Вуглеводень А можна отримати в одну стадію дією концентрованої сульфатної кислоти на оксигеновмісну органічну сполуку В при нагріванні, а також при взаємодії С зі спиртовим розчином лугу. Сполука А здатна вступати в реакцію полімерізації, взаимодіє з бромною водою, окислюється перманганатом калію в нейтральному середовищі. Наведіть формулу одного із можливих  вуглеводнів А з мінімальним числом атомів Карбону, напишіть рівняння згаданих реакцій й зазначте умови їх перебігу.  (5 балів)

4. Напишіть рівняння реакцій, за допомогою яких можна здійснити перетворення:
               SO2  →  SO3  →  Х1  →  NaHSO4  →  Na2SO4   →   NaCl
                
 Zn   →  ZnS  →  Х2  → ZnCl2Х3 → Na2ZnO2    →   NaCl          ( 5 балів)

5. Першою узагальнюючою теорією  в органічній хімії стала теорія етерину, запропонована французьким хіміком Ж.Б.Дюма. він вважав, що етерин Х є складовою частиною складніших сполук. Наприклад, Х·НСl – хлористий етерин, Х·Н2О – етериновий спирт.

Виведіть формулу етерину, якщо до його складу входить 85,71% Карбону та 14,29% Гідрогену. Відносна густина етерину за азотом дорівнює 1. Як зараз називають цю речовину? Запишіть формули хлористого етерину та етеринового спирту, дайте їм назви.  (5 балів)





Лабораторні з біоенергетики (для написання робіт МАН)

https://drive.google.com/drive/folders/0B0hywSMlAzRNNUN2bnNKcUtZQW8

Олімпіадний мінімум. 8 клас

https://drive.google.com/drive/folders/0Bw7aw3QfpmlBZ1JoekZ3cmtUNnc

Роботи учнів-членів МАН з хімії

https://drive.google.com/drive/folders/0Bw7aw3QfpmlBYUNLSzd0VXlSYlE

Онлайн-тренінги по підготовці учнів до І та ІІ етапів Всеукраїнської учнівської олімпіади з хімії

https://drive.google.com/drive/folders/1EXqnJf5J2t_62xBgGTilicT5z2zfFcfY

Немає коментарів:

Дописати коментар

Для тих, кого цікавить хімія, для тих, хто вивчає та навчає, для тих, хто бажає пізнати її багатий світ

У XXI ст. безграмотний - це вже не той, хто не вміє                         читати й писати, а той, хто не вміє вчитися,             ...